BIBLIOTECZKA

Jak wspomagać terapię logopedyczną w domu? Najlepsze książki i ćwiczenia

Gdy Tosia miała 3 latka, nie wymawiała w ogóle głoski “k” – nie mówiła żadnej innej w to miejsce, po prostu ją pomijała, brzmiało to mniej więcej tak: “ula lobi o, o, o” (kura robi ko, ko, ko), “mama aja” (mama kaja) itp. Do pewnego momentu mnie to nie martwiło, bo wszyscy mówili, że jeszcze ma czas, kontrolę logopedyczną w pierwszym roku przedszkola też przeszła bez żadnych uwag ze strony logopedy.

Jednak mi to nie dawało spokoju, i gdy ćwiczenia wykonywane ze mną w domu nie przyniosły żadnych rezultatów, wybrałyśmy się prywatnie do logopedy. Niestety, dwa miesięcy wizyt (które de facto Tosia bardzo lubiła) i prawie codzienne treningi w domu nie pomogły. Zmieniliśmy logopedę i to była najlepsza decyzja, jaką mogłam podjąć. Już po pierwszych zajęciach z nową panią logopedą, Tosia powitałam mnie pięknym “mama, kupa!” 😀 Och, jak mnie cieszyła ta “kupa” przez duże “K”!

Pani logopeda poleciła mi domowe zabawy z książką “Z muchą na luzie ćwiczymy buzie”oraz “Wierszyki ćwiczące języki”, dostajemy też oczywiście specjalne ćwiczenia na kolejne problematyczne głoski – s, sz, c, cz, z.

Tydzień temu pokazywałam nasze książki wspierające rozwój mowy (KLIK), a dziś skupię się na książkach, które wspomagają terapię logopedyczną. Wszystkie są częścią serii “Uczę się mówić/wymawiać/opowiadać” wydawnictwa Nasza Księgarnia i, co zrozumiałe, większość należy do drugiego etapu (Uczę się wymawiać).

“Z muchą na luzie ćwiczymy buzie, czyli zabawy logopedyczne dla dzieci” M. Galewska-Kustra

Ta książka jest po prostu rewelacyjna. Bohaterką jest rezolutna mucha, która przeżywa mnóstwo niesamowitych przygód, przy okazji prosząc dzieci o parskanie jak koń, zrobienie kwaśnej minki, balonika z buzi, oblizywanie się, liczenie zębów i wiele, wiele innych. Takie proste zabawy pomagają trenować wargi, język, podniebienie miękkie i żuchwę. Warto kilka z nich wykonać też przed właściwymi ćwiczeniami zaleconymi przez logopedę.

Do kupienia TUTAJ


“Wierszyki ćwiczące języki, czyli rymowanki logopedyczne dla dzieci” M. Galewska-Kustra, E. i W. Szwajkowscy

Najlepsza książka z wierszykami logopedycznymi jaką miałam w rękach. Wierszyki, koncentrują się na wybranych głoskach, dzięki czemu możemy trenować z dzieckiem prawidłową wymowę tych problematycznych. Książka składa się z trzech części – pierwsza zawiera głoski, które powinien wymawiać 4-latek, a druga – 5-latek. Na końcu zaś są “rymowanki dla chojraków” z wierszykami pełnymi najtrudniejszych głosek.

Bardzo podoba mi się przejrzysta konstrukcja książki – przy każdym wierszyku znajduje się informacja o wieku dziecka, trudnych głoskach oraz dodatkowe wskazówki dla rodziców.

Do kupienia TUTAJ

“Zeszytowy trening mowy, czyli ćwiczenia logopedyczne dla dzieci” M. Galewska-Kustra

Świetne uzupełnienie książek wspierających terapię logopedyczną. Ćwiczenia są bardzo dobrze przemyślane, angażują dziecko, zachęcają do mówienia, opowiadania i używania wyobraźni. Są ciekawe i zabawne, dzięki czemu nie nudzą dziecka. W łatwy sposób możemy sprawdzić jak postępuje rozwój wymowy.

Przy każdym zadaniu znajdują się uwagi dla rodziców, to ważne, bo nie jesteśmy specjalistami i nie zawsze wiemy na co zwrócić uwagę. Podczas wykonywania ćwiczeń będziemy wraz z dzieckiem wycinać, grać, rysować, a po przerobieniu całej książeczki wręczymy mu Dyplom 🙂

Do kupienia TUTAJ

“Z muchą świat zwiedzamy i opowiadamy” M. Galewska-Kustra

Kolejne spotkanie z muchą, tym razem w ramach 3. stopnia logopedycznej serii – Uczę się opowiadać. Ta książka skierowana jest do dzieci, które już sporo mówią i ma na celu zachęcić ich do budowania bardziej złożonych wypowiedzi. Jak? W bardzo sprytny sposób!

Mucha Fefe (znana dzieciom z wierszyków) wyrusza na wakacje. Ma mnóstwo przezabawnych przygód, a cała historia przedstawiona jest z jej perspektywy. Mucha jednak co chwila mija się z prawdą, co możemy śledzić na ilustracjach. Zadaniem rodzica jest zadawanie pytań o to, jak było naprawdę, co przydarzyło się muszce, co się nie zgadza itp. Książka zachęca też do trenowania myślenia przyczynowo-skutkowego (co mucha zrobiła najpierw, co potem, dlaczego) oraz używania wyobraźni.

Do kupienia TUTAJ

Partnerem wpisu jest księgarnia internetowa Nieprzeczytane.pl



You Might Also Like