Masz już kupione prezenty dla dzieci na Mikołajki i Święta? Mam nadzieję, że jeszcze nie wszystkie! Dziś przychodzę z propozycjami 8 świetnych gier dla dzieci (i nie tylko) w czterech kategoriach wiekowych.
Przy każdej kategorii wiekowej przypomnę też wpis z moim zestawem najlepszych gier dla dzieci, więc na pewno wybierzesz coś w sam raz dla Twojej rodziny :) Nawiasem mówiąc, gry planszowe (i nie tylko planszowe) są świetnym pomysłem na prezent dla dziecka – zacieśniają rodzinne więzi, pozytywnie wpływają na rozwój dziecka i zapewniają wartościową rozrywkę. Dla całej rodziny!
Gry dla maluchów
„Pucio. Pierwsze zabawy”
Gra-zabawa w 6 wariantach, w którą można już angażować roczne dziecko, a z dwulatkiem bawić się na całego. Moja Helenka bardzo lubi książki o Puciu, więc z ogromnym entuzjazmem przywitała Puciowe zabawy.
Zestaw składa się z 20 kwadratowych obrazków oraz 20 pasujących do nich kartoników z podpisami. Obrazki przedstawiają Pucia w różnych sytuacjach – karmiącego wiewiórkę orzechami, obserwującego bociana, bawiącego się kolejką. Różne warianty zabawy mają na celu zachęcić młodsze dziecko do powtarzania wyrażeń dźwiękonaśladowczych, a starsze do oswajania z napisami i przyporządkowywania ich do obrazków. Helenka lubi też wyszukiwać odpowiedni obrazek do prostego zdania, które wypowiadam, np. „Pucio gra na bębenku”.
Bardzo fajna propozycja dla najmłodszych!
Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Wiek: 1+
Dostępna tutaj: Pucio. Pierwsze zabawy
Klasyczne gry dla 2-latków: 15 najlepszych planszówek dla dwulatków
Gry planszowe dla przedszkolaków (3-latków i 4-latków):
„Wyprawa do babci”
Rodzinna, kooperacyjna gra z bestsellerowej serii gier „Rodzinka wygrywa”. „Wyprawa do babci” może być fajnym, łagodnym wprowadzeniem dziecka w świat planszówek. Rozwija wyobraźnię, myślenie przyczynowo-skutkowe, promuje współpracę.
Naszym zadaniem jest dotarcie z prezentem do babci, jednak po drodze czeka na nas wiele zagrożeń. Jak sobie z nimi poradzić? Za pomocą wylosowanych wcześniej przedmiotów, które zabieramy ze sobą na wyprawę. To, w jaki sposób różne rzeczy mogą nam pomóc poradzić sobie z przeszkodami, zależy tylko od nas i naszej wyobraźni. I muszę przyznać, że dzieci radzą sobie znacznie lepiej od nas, dorosłych!
Wydawnictwo Egmont
Wiek: 3+
Dostępna tutaj: Wyprawa do babci
„Kot Stefan”
Wesoła zręcznościowa gra dla całej rodziny! W grę może grać 3-6 osób, im więcej, tym lepiej! W każdej turze jeden gracz bierze drewniany kubeczek do ręki i wciela się w kota. Pozostali gracze układają swoje myszy na serze i trzymają za ogonki. Gdy na kostce wypadnie symbol kota, gracz z kubeczkiem stara się jak najszybciej złapać nim myszy. Kto nie uciekł w porę, ten musi oddać jedną kartę, a więc traci punkt.
Gra jest naprawdę pięknie wykonana i świetnie nadaje się na prezent, choć pudełko mogłoby być o połowę mniejsze. Mega frajda dla dzieci!
Wydawnictwo Egmont
Wiek: 4+
Dostępna tutaj: Kot Stefan
Więcej gier dla 3-latków: 10 najlepszych planszówek dla trzylatków
Więcej gier dla 4-latków: 10 najlepszych planszówek dla czterolatków
Gry planszowe dla przedszkolaków (+5 lat):
„Kociaki Łobuziaki”
Bardzo prosta i przyjemna gra planszowa dla dzieci, łącząca elementy zręcznościowe z logicznym myśleniem i odrobiną strategii. Na pudełku widnieje oznaczenie +5, ale gra nada się też dla 4-latka i 6-7 latka. A i dorośli grają z dziećmi z przyjemnością :) Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów = zabawek. Jak je zdobywamy? Poprzez takie zahaczenie swojego sznurka, aby linia je przecinała.
Bardzo lubimy tę grę!
Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Wiek: 5+
Dostępna tutaj: Kociaki Łobuziaki
„Polska Luxtorpeda”
„Polska Luxtorpeda” to gra karciana, w której liczy się dobra pamięć i refleks. Dzieci mogą się też przy niej sporo nauczyć. W pudełku znajdziemy 14 kart kategorii (po 7 podstawowych i dodatkowych, trudniejszych) oraz w sumie 98 kart obiektów. Do każdej karty kategorii przynależy 7 kart obiektów. Na początku rozgrywki ustawiamy w rzędzie karty kategorii oraz po 1 karcie obiektu. Staramy się zapamiętać obiekty, po czym je zakrywamy. Pozostałe karty tasujemy i odkrywamy po jednej. Następnie należy dopasować kartę do odpowiedniej kategorii, przypominając sobie jaki obiekt jest zakryty. Jeśli nam się uda, zdobywamy kartę, czyli punkt. Emocje 100%!
Warto zaglądać do instrukcji, bo oprócz wyjaśnionych reguł, mamy tu ciekawe opisy wszystkich obiektów występujących w grze.
Wydawnictwo Egmont
Wiek: 5+
Dostępna tutaj: Polska Luxtorpeda
„Pędzące żółwie”
Jedna z najchętniej kupowanych gier planszowych dla dzieci! „Pędzące żółwie” to świetna, dynamiczna gra, w której liczy się przede wszystkim strategia i umiejętność utrzymania tzw. pokerowej twarzy, a to dla dzieci prawdziwe wyzwanie! Zasady są proste – gracze starają się doprowadzić swojego żółwia pierwszego do sałaty. Jednak poruszamy się wszystkimi żółwiami, zgodnie z kartami w ręku. Nie możemy zdradzić, który żółw należy do nas. Fajnym urozmaiceniem jest fakt, że żółwie mogą się też przemieszczać jeden na drugim :)
Wydawnictwo Egmont
Wiek: 5+
Dostępna tutaj: Pędzące żółwie
Gry planszowe dla starszych dzieci i dorosłych:
„Zamek”
Na pewno kojarzysz tę grę, jeśli obserwujesz mnie na Instagramie. Bardzo często gramy w nią z mężem, jest idealna na długie jesienne wieczory! „Zamek” to polska edycja gry „The Castle” z ponadczasowej, bestsellerowej serii „Carcassonne”. Ma proste zasady, rozgrywka trwa ok. 40 minut, poza tym jest przeznaczona tylko dla 2 osób, dzięki czemu naprawdę świetnie się w nią gra we dwójkę (często w planszówkach wariant 2-osobowy jest nieco okrojony). Gra polega na budowaniu i przejęciu kontroli nad jak największą liczbą dróg, domów, dróg i chlewików :) Trzeba kombinować, myśleć strategicznie, niejednokrotnie zaryzykować.
Rewelacyjna planszówka dla starszych dzieci i dorosłych!
Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Wiek: 8+
Dostępna tutaj: Zamek
„Wtedy kiedy”
Świetna rozrywka w niewielkim pudełku! „Wtedy kiedy” to gra, w którą równie przyjemnie gra się w 2 osoby, jak i w większym gronie (max. 8 osób). Dzięki niewielkim rozmiarom można ją wszędzie wziąć ze sobą.
Każdy gracz układa swoją oś czasu, dokładając kolejne karty w odpowiednich miejscach. Na każdej z nich znajduje się opis jakiegoś wydarzenia historycznego (i nie tylko), żeby zdobyć kartę należy powiedzieć, w którym miejscu na osi czasu będzie pasować. Czyli nie trzeba znać konkretnej daty, wystarczy się mniej więcej orientować. Przy okazji wiele zostaje w głowie!
Wydawnictwo Egmont
Wiek: 10+
Dostępna tutaj: Wtedy kiedy