Domowa organizacja powinna być przede wszystkim skuteczna. Dlatego opowiem Ci o mojej metodzie, którą stosuję od lat i zawsze się sprawdza. Jest to METODA 3 LIST. Jak się szybko zorganizować?
Do domowej organizacji nie potrzebujesz wymyślnych gadżetów, skomplikowanych systemów i mnóstwa wolnego czasu na… planowanie organizacji ;) To nie ma być sztuka dla sztuki i kolejny obowiązek, tylko ułatwiacz, drogowskaz, narzędzie, które pozwoli Ci ten czas wykorzystać efektywniej i oszczędzić energię.
Dla mnie takim must have domowej organizacji jest lodówkowy planer, o którym pisałam TUTAJ oraz, no właśnie, moje 3 listy, o których zaraz opowiem. Oczywiście uwielbiam testować różne nowe koncepcje i narzędzia, to moje hobby i po części też praca. Stosuję oczywiście kilka innych patentów, dziś jednak skupię się na 3 listach. Zapraszam Cię też do poczytania więcej o moich sposobach na domową organizację, listę artykułów znajdziesz w zakładce ORGANIZACJA.
Czym jest metoda 3 list?
Metoda 3 list to bardzo intuicyjny i prosty system planowania, a zarazem naprawdę skuteczny. Nie sprawi, że nagle Twoja doba wydłuży się o kolejnych 12 godzin, ale zyskasz więcej pewności w planowaniu i uporządkujesz swoje działania. Ja najbardziej lubię planować na papierze, ale równie dobrze możesz przygotować listy na telefonie czy tablecie. Ważne, żebyś miała je pod ręką i regularnie do nich zaglądała.
Lista nr 1: Lista ogólna OCZYŚĆ GŁOWĘ
Pierwsza lista to, mówiąc wprost, pomieszanie z poplątaniem ;) Weź kartkę, długopis i zapisz wszystkie zadania, które Ci się kotłują w głowie – sprawy do załatwienia, rzeczy do kupienia, wizyty do umówienia, zaległe spotkania, remonty, zobowiązania… Mniejsze i większe. Ważne i mniej ważne. Oczyść głowę i przelej na papier wszystko to, o czym nie chcesz zapomnieć, co chcesz zrobić, cele, które pragniesz osiągnąć. Na tym etapie nie przejmuj się kategoriami zadań, po prostu wyrzuć je z głowy i spisz. To taka lista, która nigdy nie będzie zamknięta. Ja jednak co jakiś czas tworzę nową, bo lubię siadać przed pustą kartką, traktując to jako nowy początek.
Gdy skończysz, przejdź do dwóch kolejnych list. Możesz je zapełnić równocześnie.
Lista nr 2: Lista dzienna TO DO
Na Listę dzienną wrzuć te zadania z Listy ogólnej, które chcesz zrobić dziś (jeśli robisz to rano) lub jutro (jeśli jest już wieczór). Nie planuj zbyt optymistycznie, czas nie jest z gumy i na pewno w ciągu dnia wpadną Ci jeszcze dodatkowe zadania do wykonania. Wyznacz sobie 2-3 priorytety, żebyś wiedziała, na czym się skupić i od czego zacząć. Osobiście lubię mieć sporo punktów na liście dziennej oprócz priorytetów po to, żeby móc sobie z nich wybierać zadania, które mi dobrze tego dnia idą. Część realizuję i wykreślam, a część przepisuję na kolejny dzień. Jeśli jednak łapiesz się na tym, że ciągle przepisujesz określone zadania na kolejne i kolejne dni, to jest to znak, że zadania te nie powinny być na Liście dziennej, a na Liście nr 3, czyli…
Lista nr 3: Lista na przyszłość PLANY
Ostatnia lista to wszystko to, co chcesz zrealizować, ale nie teraz. Plany na przyszłość, szkolenia, inspiracje, pomysły, większe zakupy, remonty, długoterminowe cele, marzenia. To lista, po którą sięgasz, żeby zapisać nowe zadanie do zrobienia za jakiś czas, ale też wtedy, gdy kończysz jakiś większy „projekt” i zastanawiasz się co dalej. Ważne jest to, żebyś do niej zaglądała regularnie i zamieniała marzenia w konkretne cele i zadania, które wpiszesz do planera/kalendarza i na listę dzienną. Ale o tym już może innym razem opowiem, bo trochę się rozpisałam ;)
Metoda 3 list to pierwszy krok do dobrej domowej organizacji i nie tylko domowej :) Stosuję ją od lat zarówno w sprawach domowych, jak i zawodowych. Więcej inspiracji i wskazówek organizacyjnych znajdziesz tutaj: DOMOWA ORGANIZACJA. Powodzenia! Koniecznie też zapisz się na mój Zorganizowany Newsletter :) Link do zapisu znajdziesz TUTAJ.